Je bent niet ingelogd.

Aankondigingen

Welkom bij motorforum A35, het nieuwste motorforum van oost Nederland!
Je moet je eerst registreren voordat je nieuwe onderwerpen of reacties kunt plaatsen. Veel plezier!

#1 03-04-2013 16:00:43

AxelG
Gebruikers
Geregistreerd: 09-06-2012
Posts: 14

Cursus vering afstellen

Bij Het Motorhuis te Langezwaag is er elke 4 weken een cursus "vering afstellen".
Dit is op een zaterdag van 10 tot 15 uur. Kosten 50 euro.

Voor zaterdag 13 April heb ik me ingeschreven en er is nog wel een plaatsje over.
Door op verschillende motorfietsen te rijden heb ik gemerkt dat dit kan verschillen en dat je jezelf eraan gaat wennen, maar of het optimaal is....?
Wel is het zo dat je wegligging, en daarmee je gevoel van zekerheid, toeneemt bij een goede vering, kettingspanning, profiel, etc.
Met het extremere off-road rijden is het gemakkelijker te ervaren dus hoop nu ook de zware Tiger bij de rotondes wat beter in de hand te houden.

Belangstelling? Schrijf je in; 0513-689180 of www.motorhuislangezwaag.nl


Triumph driver (meestal althans)

Offline

#2 15-04-2013 20:46:22

AxelG
Gebruikers
Geregistreerd: 09-06-2012
Posts: 14

Re: Cursus vering afstellen

Zo, weer een hoop kennis opgedaan. Ondanks dat je al lang rijdt en verschillende motorfietsen hebt is het nog niet altijd duidelijk waarom de een zo rijdt en de ander dus anders.
1) Bandenspanning: Voor 2.3, achter 2.7
2) ingaande voorvering moet tot twee centimer ingedrukt kunnen worden (bij rem beweging). All-roads hebben meer ruimte nodig. (Als instellen te weinig oplevert kun je voorspanning nog bijregelen, zie 4)
3) uitgaande voorvering moet vlot teruggaan, dus zonder langzaam naijlen of terug wippen. Kan met schroefje bovenop de veerring gesteld worden.
4) Voorspanning voorveren; dat kan eventueel met de grote gekleurde moeren ook boven op stuur. Linksom uitdraaien maakt de veerweg korter en zet het wiel iets rechter onder de motor. Maakt best veel uit.
5) Achter ingaangde demper zit aan de onderzijde. Echter er moet iets van 2 cm vrije of 'negatieve veerweg' zijn voordat de vering echt pakt.
6) Achter uitgaande demper juist juist bovenop de veer. Ook kan de veerweg korter/langer gemaakt worden met die hele grote getande ring onder de veer.
7) Ketting; de motor los op de wielen hebben staan moet de ketting een vrije slag maken zonder achterbrug te raken. Speling moet zo min mogleijk zijn.
SMERING: de spuitbussen zijn wel gemakkelijk maar het is zo weer weg. Ik was zelf door een gigantische regenbui gekomen en mijn ketting was zonder enige smering. Advies is een pot vet (Forté voor 23,- en daar doen ze in de werkplaats een heel jaat mee.) Die heb ik dus meegenomen!
8) hendels; in verlengde van je arm, geen hoek dus. Let wel dat de niet de kuip gaat raken bij een scherpe bocht (keren en zo)
9) Benzine; Euro 95 bevat iets (weet niet meer wat precies) wat vocht aantrekt, maar benzine en vocht mengen niet. Dus kom t vocht in je systeem. Aangezien motoren efficienter zijn dan auto's kunnen ze er ook gevoeliger voor zijn. Beste is om Forté I en Forté II in een volle tank te doen, een paar kilometer rijden (dan zit het in je systeem) en dan wegzetten in de winterstalling. Maar nu mag het uiteraard ook, als je het maar een keer doet.
Overigens is het dus beter Super te rijden en schijnt de BP 98 ultimate ongelood het beste te zijn voor je motor.

Afijn, dan weten jullie ook waar ik de dag naar heb staan luisteren.
Groet,
Axel


Triumph driver (meestal althans)

Offline

Forum footer